Μοναστηριακό Συγκρότημα > Καθολικό

Διαθέσιμα videos

Το καθολικό της Μονής είναι αφιερωμένο από την (επαν)ίδρυση της μονής, το έτος 1526, στον Ταξιάρχη Μιχαήλ. Όπως μαρτυρεί ο ίδιος ο άγιος Ιγνάτιος στη Διαθήκη του, «ανηγέρθη εκ παλαιών θεμελίων» το 1526. Οι φθορές του χρόνου οδήγησαν σε διάφορες ανακαινίσεις, οι οποίες διαμόρφωσαν την σημερινή του εικόνα, αποτέλεσμα της τελευταίας ανακαίνισης, αυτής του 1795-1796.

Στη σημερινή του μορφή το καθολικό είναι τρίκλιτη ξυλόστεγη βασιλική, με υπερυψωμένο το μεσαίο κλίτος, με διπλό κλειστό νάρθηκα, με δύο σκεπαστά αίθρια, βόρεια και νότια, και με πέντε παρεκκλήσια. Τα τέσσερα απο αυτά είναι χωροθετημένα στις γωνίες του καθολικού ενώ το πέμπτο βρίσκεται πάνω απο το αγίασμα της μονής, στο δεξιό παστοφόριο του ιερού, όπου είχε στεγαστεί και η κρύπτη του καθολικού.

Το παρελθόν της λειτουργικής χρήσης του χώρου φτάνει στους πρώτους Βυζαντινούς αιώνες, καθώς θεωρείται πιθανό ότι το καθολικό έχει χτιστεί σε λείψανα παλαιοχριστιανικής βασιλικής συριακού τύπου, με εγγεγραμμένη την κόγχη του ιερού και με παστοφόρια δεξιά και αριστερά της κόγχης.

Στο εξωτερικό μέρος του καθολικού, και συγκεκριμένα στη νότια πλευρά του Iερού Βήματος αναβλύζει μέχρι σήμερα το αγίασμα του μοναστηριού. Η κρήνη του αγιάσματος είναι επιβλητική και φέρει έντονα στοιχεία οθωμανικής αρχιτεκτονικής.

O ναός έχει αγιογραφηθεί σε δύο διαφορετικές περιόδους. Το παλαιότερο στρώμα των τοιχογραφιών του χρονολογείται στα τέλη του 16ου αιώνα, ενώ το νεώτερο είναι έργο του 1800, αποτέλεσμα της τελευταίας ανακαίνισης του ναού. Οι αρχικές τοιχογραφίες φέρουν στοιχεία της παρηκμασμένης μακεδονικής τεχνοτροπίας του 15ου αιώνα. Κάποιες παραστάσεις από την αρχική αγιογράφηση σώζονται στην κόγχη του ιερού. Μετά τις οικοδομικές εργασίες των ετών 1795-1796 ο ναός αγιογραφήθηκε ξανά. Επιγραφή στον νάρθηκα καθιστά γνωστό ότι η νέα αγιογράφηση είναι έργο του αγιορείτη μοναχού Νικηφόρου. Χαρακτηριστικά των τοιχογραφιών του νεώτερου στρώματος είναι ο διδακτικός χαρακτήρας και η λαϊκότροπη τεχνοτροπία.

Tο τέμπλο του είναι ξυλόγλυπτο και επίχρυσο, τεχνοτροπίας οθωμανικού μπαρόκ. Η παράδοση το παρουσιάζει φιλοτεχνημένο απο Χιώτες μαστόρους. Στα θωράκιά του διακρίνονται παραστάσεις απο την Aγία Γραφή, ενώ το υπόλοιπο τμήμα του διακοσμείται με πληθώρα παραστάσεων του ζωικού και του φυτικού βασιλείου. Οι εικόνες του τέμπλου έχουν φιλοτεχνηθεί από τον αγιορείτη Νικηφόρο, ο οποίος αγιογράφησε το ναό το 1800, ή από μέλη του αγιογραφικού του συνεργείου. Το παλαιότερο τέμπλο του καθολικού έχει τοποθετηθεί στο παρεκκλήσιο του αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, στο δεξιό μέρος του νάρθηκα, ενώ τμήμα του εκτίθεται και στο μουσείο της μονής.

Η αγία Τράπεζα του καθολικού σκεπάζεται από ξυλόγλυπτο κιβώριο, το οποίο κατά την επιγραφή του φιλοτεχνήθηκε το 1795 διά δαπάνης του ιερομονάχου Σαμουήλ. Κάτω από την αγία Τράπεζα αναβλύζει το αγίασμα της μονής.

Στα δεξιά του ιερού βρίσκεται η κρύπτη του καθολικού, διακοσμημένη με άξιες λόγου τοιχογραφίες τον 16ο αιώνα, οι οποίες σώζονται σε άριστη κατάσταση. Από τις παραστάσεις ξεχωρίζουν ο Ιακώβ που ευλογεί τους υιούς του, η σφαγή των νηπίων της Βηθλεέμ και η πορεία προς Εμμαούς.

Το καθολικό και ο γύρω αύλειος χώρος είναι άβατα στις γυναίκες. Εξαίρεση πραγματοποιείται κατά την πανήγυρη της μνήμης του αγίου Ιγνατίου (14 Οκτωβρίου), οπότε επιτρέπεται η είσοδος των γυναικών στην αυλή του καθολικού.

Διαθέσιμα videos

Ακολουθία Εσπερινού από πανήγυρη Μονής Αγίου Ιγνατίου - απόσπασμα 1

Ακολουθία Εσπερινού από πανήγυρη Μονής Αγίου Ιγνατίου - απόσπασμα 2

Ακολουθία Εσπερινού από πανήγυρη Μονής Αγίου Ιγνατίου - απόσπασμα 3

Ακολουθία Εσπερινού από πανήγυρη Μονής Αγίου Ιγνατίου - απόσπασμα 4